روز جهانی بهداشت محیط گرامی باد: آمادگی برای محافظت از سلامت مردم، هر روز و همیشه
کد خبر : ۵۶۳۱۴
زمان انتشار :
facebook telegram twitter google+ cloob Yahoo print

روز جهانی بهداشت محیط گرامی باد: آمادگی برای محافظت از سلامت مردم، هر روز و همیشه

روز جهانی بهداشت محیط گرامی باد: آمادگی برای محافظت از سلامت مردم، هر روز و همیشه

4 مهر ماه هر سال (مصادف با 26 سپتامبر) توسط فدراسیون بین المللی بهداشت محیط (IFEH) به عنوان روز جهانی بهداشت محیط معرفی گردیده است. این فدراسیون هر سال شعاری به مناسبت این روز تعیین می کند. شعار سال 2023 این است:

"آمادگی برای محافظت از سلامت مردم، هر روز و همیشه"

پرسنل بهداشت محیط یکی از بزرگترین زیرشاخه‌های نیروی بهداشتی جهان را تشکیل می‌دهند. آنها مسئولیتهای بسیار مهمی را در سیستمهای بهداشتی به عهده دارند اما در سراسر دنیا در راستای انجام فعالیتهای خود در زمینه پیشگیری و کنترل بیماریهای محیطی، با چالشهای متعددی مواجه هستند. از مهمترین چالشهای جهان امروز، چالش تغییرات آب و هوایی است که می تواند بر سلامت انسان، مخاطرات مستقیم و غیر مستقیم داشته و بر سیستمهای بهداشتی اثر جدی بگذارد. چالش‌های بهداشت محیطی متعدد دیگری نیز وجود دارد از جمله: آلودگی هوا و آبها، معضلات مدیریت نامناسب پسماندها و فاضلابها، ایمنی مواد غذایی، افزایش پراکندگی ناقلین بیماری‌زا، مسکن نامناسب و وقوع بلایا ... .


مدیریت مواجهه با این چالشها باید در هر جامعه ای، با محوریت نیروهای بهداشت محیط انجام شود. در این زمینه باید در سطوح سیاسی و مدیریت کلان کشور، جایگاه بهتر و بالاتری برای بهداشت محیط تعریف گردد. در صورت تضعیف جایگاه بهداشت محیط، مواجهه با چالشهای فوق آسان نبوده و تبعات بسیار زیادی خواهد داشت.


رسالتی که در این زمینه بر بر عهده جامعه بهداشت محیط این است که در جهت مقابله و مدیریت چالشهای موجود، بتوانند اهمیت این موضوعات و تاثیرات آنها بر سلامت مردم را برای سیاستگزاران و تصمیم گیران توجیه نمایند. علاوه بر آن باید بتوانند از تجربیات سایر جوامع و کشورها در این زمینه استفاده نمایند. آنچه اهمیت دارد این است که نیروهای بهداشت محیط باید همیشه آمادگی مناسبی برای مقابله با این چالشها و محافظت از سلامت مردم را داشته باشند.


در انتها فرا رسیدن روز جهانی بهداشت محیط را به جامعه بزرگ بهداشت محیط ایران تبریک و تهنیت عرض نموده و آرزو می کنیم روز به روز بر اعتلای این رشته در کشور افزوده گردد.


انجمن علمی بهداشت محیط ایران

 

 

 

 

 

 

 

 

پایان خبر

کلید واژه :

روز جهانی بهداشت محیط

،

بهداشت محیط

ثبت نظرات
captcha