ششمین همایش بین المللی و بیست و پنجمین همایش ملی بهداشت محیط آغاز به کار کرد
کد خبر : ۵۶۲۹۰
زمان انتشار :
facebook telegram twitter google+ cloob Yahoo print

ششمین همایش بین المللی و بیست و پنجمین همایش ملی بهداشت محیط آغاز به کار کرد

ششمین همایش بین المللی و بیست و پنجمین همایش ملی بهداشت محیط آغاز به کار کرد

صبح سه شنبه29 آذر ماه1401، ششمین همایش بین المللی و بیست و پنجمین همایش ملی بهداشت محیط آغاز به کار کرد. در مراسم افتتاحیه، دکتر سیدعلی مرد عضو هیئت علمی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز و مدیر روابط بین الملل در سخنرانی خود به عوامل محیطی خطرزایی که سلامتی انسان را تحت تاثیر قرار می‌دهد اشاره نمود و در رابطه با تاریخچه دانشگاه علوم پزشکی جندی ‌شاپور اهواز مطالبی را مطرح کردند. در ادامه دکتر مهرنوش ذاکر کیش معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ضمن خوش آمد گویی به شرکت کنندگان این همایش، در سخنرانی خود مرگ و میر زودرس، مرگ و میرهای غیرواگیر را از بزرگ‌ترین معضلات جامعه برشمردند.

ریاست انجمن دکتر علیرضا مصداقی نیا ضمن تشکر از سخنرانان، شرکت کنندگان، عوامل و اعضای محترم پنل ها، سخنرانی خود را با این سوال آغاز کرد: دنیا درحال حاضر با چه چالش هایی روبروست؟ و در پاسخ به این سوال با نگاهی به آمار و  اعلام گزارشی از اتفاقات و گرفتاری های ناشی از مدیریت بد بهداشت محیطی اهمیت این موضوع را تاکید کردند.  ۲۵٪مرگ و بار بیماری ها مباحث بهداشت محیطی، حدود ۷میلیون نفر آلودگی هوا، حدود ۹۰٪مردم جهان: آلاینده های هوا از جمله مثال های اشاره شده بود. زهکشی و مصرف نامناسب اب درکشاورزی ، سموم، یک میلیون ناشی از ایمنی و کار، تغییرات اقلیم، پدیده های نوپدید، بازپدید، مهاجرت بی رویه، ایمنی غذایی از دیگر مشکلات مدیریت غلط در حیطه بهداشت محیط بود.
ایشان یکی از فعالیت انجمن علمی بهداشت محیط ایران را برگزاری ۲۵ دوره پیوسته همایش برشمرد. انجمن ازمیان انجمن های گروه علوم پزشکی و بهداشت یکی از انجمن های موفق بوده و در زمینه غیر بالینی رتبه سه رو دارد  ریاست انجمن از دانشجویان و اعضای هیئت علمی  دعوت کرد تا از انجمن خود با عضویت و تعامل علمی و همفکری حمایت نمایند.

در ادامه دکتر افشین تکدستان دبیر علمی همایش، گزارشی از فعالیت های دبیرخانه، برنامه مقالات پذیرفته شده، کارگاه ها و نشست های تخصصی بهداشت محیط ارائه کرد.

دکتر حشمتی معاون محیط انسانی سازمان حفاظت از محیط زیست هم از دیگر سخنرانان افتتاحیه بود.  ایشان با اشاره به بارگذاری صنعت و استفاده بی رویه و غیرمسئولانه از منابع طبیعی، آلودگی هوای پایتخت و کلان شهرهای ایران را نشانه ای از توسعه ناپایدار دانستند. چالش اساسی کشور از نگاه سازمان حفاظت محیط زیست آلودگی هوا، آلودگی آب، آلودگی خاک، تنوع زیستی و ... است.

خانم mikiko senga نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران، در سخنرانی خود به مرگ و میرهای ناشی از عوامل محیطی مانند گازهای گلخانه‌ای و مشکلات محیطی موجود در ایران، از جمله کاهش منابع آب، تغییرات اقلیم و دمای بالای هوا، هچنین تولید پسماندهای بیمارستانی و زباله‌های عفونی پرداختند و افزودند که زباله‌های بیمارستانی نسبت به سایر زباله‌ها به مدیریت بیشتری نیاز دارند. وی ایمنی محیط را ملزوم آموزش به شاغلین، تهیه دستورالعمل‌های مربوط به انرژی و حمل و نقل و اطمینان از تولید دانش و مستندسازی در این رابطه دانستند.

در ادامه دکتر محمد اسماعیل مطلق رئیس شورای عالی سلامت و امنیت غذاییسخنرانی خود را ارائه داد. وی نقش دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی در  تدوین سند ملی تغییرات اقلیم و اثرات آن بر سلامت، کمک به کاهش اثرات ناشی از عوامل محیطی، هماهنگی و تسهیل گری بین وزرات خانه ها، مردم و دستگاه های ایجاد کننده را از عملکرد این شورا برشمرد.

از دیدگاه ایشان عوامل واسط از جمله تغییر اقلیم، شرایط آب و هوایی، پوشش گیاهی، زیر ساخت های اجتماعی و...سبب تشدید بیماری های منتقله از محیط می شوند.

آخرین سخنران افتتاحیه همایش مهندس فرهادی معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت برنامه های در دست اجرای مرکز را به شرح زیر اعلام کرد: تجهیز آزمایشگاه های مرجع بهداشت محیط، تجهیز بیشتر بازرسان بهداشت محیط در سطح کشور به دستگاه های سنجش پرتابل، تصویب برنامه خود کنترلی و خود اظهاری مراکز و اماکن عمومی در هیئت وزیران، برنامه Wash در حیطه بهداشت محیط بیمارستان ها با کمک WHO و تشدید نظارت بر بهداشت محیط بیمارستان و نظارت بیش از پیش بر پسماند و فاضلاب بیمارستانی، رفع اشکال های سامانه سامح تا پایان سال جاری، برنامه های نظارت بر آب شرب و استقرار برنامه ایمنی آب در شهر و روستا، بررسی میزان زیر کشت قرار گرفتن زمین های کشاورزی با فاضلاب خام، تقویت ارتباطات با سطوح اجرایی و دانشکده های بهداشت محیط، همکاری در داوری ها و پیوست سلامت طرح های بزرگ توسعه ای مشمول

 پس از برگزاری مراسم افتتاحیه، پنل های علمی همایش با حضور اساتید، صاحبنظران و بیش از 700 نفر شرکت کننده منحصر به فرد به صورت آنلاین و حدود 250 نفر اتصال همزمان آغاز شد. این همایش به مدت سه روز تا یک دیماه ادامه خواهد داشت.

کلید واژه :

افتتاحیه همایش

،

همایش بهداشت محیط

،

ششمین همایش بین المللی

ثبت نظرات
captcha