روز جهانی محیط زیست سال 2024 میلادی (16 خرداد هجری شمسی1403)
کد خبر : ۵۶۳۶۳
زمان انتشار :
facebook telegram twitter google+ cloob Yahoo print

روز جهانی محیط زیست سال 2024 میلادی (16 خرداد هجری شمسی1403)

روز جهانی محیط زیست سال 2024 میلادی (16 خرداد  هجری شمسی1403)

شعار روز جهانی محیط زیست سال 2024 میلادی (16 خرداد  هجری شمسی1403)

"احیای زمین، بیابان زدایی و تاب‌آوری در برابر خشکسالی"

(Land restoration, desertification and drought resilience)

 

روز جهانی محیط زیست گرامی باد

سازمان ملل برای افزایش آگاهی مردم برای نگهداری محیط زیست و تحریک سیاستمداران به گرفتن تصمیماتی برای مقابله با تخریب محیط زیست پنجم ژوئن هرسال را روز جهانی محیط زیست نامیده است. هر ساله برای گرامیداشت این روز و تمرکز سیاست گذاران در حفاظت بیشتر از محیط زیست شعاری را انتخاب می کند تا در سراسر جهان مراسم ویژه‌ای را به مناسبت این روز برگزار ‌کند. شعار روز جهانی محیط زیست سال 2024 میلادی (16 خرداد  هجری شمسی1403)"احیای زمین، بیابان زدایی و تاب‌آوری در برابر خشکسالی(Land restoration, desertification and drought resilience) است.

 براساس اعلام کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با بیابان زایی؛ تعداد و طول مدت خشکسالی ها از سال 2000 تا 29 درصد افزایش یافته است و بدون اقدام فوری، خشکسالی ممکن است تا سال 2050 بر سه چهارم جمعیت جهان تأثیر بگذارد. با توجه به شرایط اقلیمی ایران که بخش عظیمی از کشور بیابان و از نظر آب و هوایی از کشورهای گرم و خشک و با کمبود آب مواجه می باشیم، این شعار بایستی بیشتر مورد توجه قرار گیرید.

گرمایش زمین، فرونشست زمین، برداشت بی رویه منابع آب زیرزمینی، آلودگی منابع آبهای سطحی و زیرزمینی و.... از مشکلات گریبانگیر کشورمان است. این تغییرات نهایتا منجر به تغییر اقلیم و اثرات بر سلامت  انسان خواهد شد. تغییرات اقلیمی سطح آلودگی منابع آب، آلودگی هوا و.... را افزایش می دهد و موجب بروز بیماریهای بازپدید و نوپدید خواهد شد.

لذا انجمن علمی بهداشت محیط ایران همگام با سایر انجمن‌های علمی و سازمانهای مردم نهاد حامی محیط زیست ضمن گرامیداشت این روز و با توجه به اصل پنجاهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مقرر می‌دارد"درجمهوری اسلامی، حفاظت محیط زیست که نسل امروز و نسل‌های بعد باید در آن حیات اجتماعی رو به رشدی داشته باشند، وظیفه عمومی تلقی می‌گردد. از این رو فعالیتهای اقتصادی و غیر آن که با آلودگی محیط زیست یا تخریب غیرقابل جبران آن ملازمه پیدا کند، ممنوع است"؛ از تمام سازمانها و ارگانهایی که به نحوی در حفظ محیط زیست و همچنین سلامت انسان نقش دارند، دعوت می گردد حفظ محیط زیست را در سرلوحه برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت قرار دهند.

انجمن علمی بهداشت محیط ایران

 

 

 

 

کلید واژه :

روز جهانی محیط زیست سال 2024 میلادی (16 خرداد هجری شمسی1403)

ثبت نظرات
captcha