دفن بهداشتی پسماند
کد : ۲۶
زمان انتشار :

دفن بهداشتی پسماند

[ دانلود مجله ]

لینک خرید کتاب در انتشارات اوای قلم کلیک کنید

مشاهده فهرست کتاب

دفن در زمین از قدیمی ترین روش‌های دفع پسماندهای جامد محسوب می شود. از زمانی که شهرها شکل گرفتند مشکل تجمع پسماندها در محیط داخلی شهرها وجود داشت و این مساله باعث شد به این فکر بیافتند که پسماندها را به نقطه ای خارج از شهر منتقل نمایند و بصورت تلنبارهایی، روی هم انباشته نمایند. با توجه به بروز مشکلات متعدد از جمله رشد حشرات و جوندگان، بوهای نامطبوع و بروز برخی بیماریها، تصمیم برآن گرفته شد که این پسماندها را با حجمی از خاک بپوشانند و بدین ترتیب دفن پسماند در زمین شروع شد. از آن زمان تا به امروز دستورالعمل‌ها و رهنمودهای زیادی در مورد دفن پسماند در دنیا منتشر شده و جنبه های مختلف مهندسی و بهداشتی به آن اضافه شده است. امروزه واژه "دفن بهداشتی پسماند" بیشتر در دنیا مطرح است. منظور از دفن بهداشتی، دفنی است که کمترین اثرات سوء بر محیط زیست و سلامت انسان دارد.

اگر به محلهای دفن پسماند در کشورمان نگاهی بیاندازیم به ندرت می توانیم محل دفنی پیدا کنیم که واژه دفن بهداشتی در مورد آن صدق کند. اکثریت محلهای دفن در کشور ما (بالاخص در شهرها و جوامع کوچک) نه تنها بهداشتی نیستند بلکه در بهترین حالت یک تلنبار بدون کنترلی هستند که با مقداری خاک پوشیده شده اند. بنابراین می توان گفت که مشکلات بسیار زیادی در این زمینه در کشور ما وجود دارد. در برخی مناطق مانند شمال کشور، این مشکلات هم اکنون بروز کرده و منابع آب و خاک و هوا را مورد تهدید جدی قرار داده و در بسیاری از مناطق دیگر کشور هم (در صورت ادامه این روند) در آینده نزدیک، این مشکلات سبب بحرانهای زیست محیطی خواند شد.

در زمینه دفن بهداشتی پسماند کتابهای اندکی تا به حال ترجمه یا گردآوری شده است. نویسندگان این کتاب با توجه به زمینه تخصصیشان (مدیریت پسماند) برآن شدند که نیاز کشور را در این زمینه برطرف نمایند. کتاب حاضر، کتاب جامعیست در زمینه دفن بهداشتی که کلیه مراحل دفن، از مکان یابی تا بسته شدن و مراقبتهای پس از آن را، بصورت علمی و کاربردی تشریح می کند. این کتاب به گونه ای تالیف شده که هم در محیط های دانشگاهی بتواند مورد استفاده اساتید و دانشجویان (بالاخص در رشته های مهندسی محیط زیست-مهندسی بهداشت محیط- مدیریت پسماند) قرار بگیرد و هم متولیان پسماند کشور در شهرداری ها و سازمانهای مدیریت پسماند و سازمان حفاظت از محیط زیست بتوانند از آن بصورت کاربردی استفاده نمایند. نویسندگان کتاب از همه خوانندگان تقاضا دارند تا در صورت  مشاهده برخی اشکالات در متن کتاب آنها را منعکس نموده تا در چاپهای بعدی، اصلاحات لازم انجام گردد.

 

 

 

 

 

 

 

 

ثبت نظرات
captcha
دوره های آموزشی

کارگاه چالش های پژوهشی در مطالعه ریزپلاستیک ها

کارگاه خلاقیت، کارآفرینی و فرصت های شغلی در بهداشت محیط

چهارمین دوره بازآموزی سراسری شرکت های خدماتی مبارزه با حشرات و جانوران موذی در اماکن‌عمومی و خانگی

سومین دوره بازآموزی سراسری شرکت های خدماتی مبارزه با حشرات و جانوران موذی در اماکن‌عمومی و خانگی

کارگاه برآورد آلودگی هوا بر سلامت بااستفاده از به روز ترین مدل پیشنهادی سازمان جهانی بهداشت

کارگاه آشنایی با مبانی ارزیایی خطر عوامل شیمیایی

بخش دوم- دومین دوره بازآموزی سراسری شرکت های خدماتی مبارزه با حشرات و جانوران موذی در اماکن‌عمومی و خانگی

دومین دوره بازآموزی سراسری شرکت های خدماتی مبارزه با حشرات و جانوران موذی در اماکن‌عمومی و خانگی

دوره آموزشی EndNote

اولین دوره آموزشی دفاتر خدمات سلامت

اولین دوره بازآموزی شرکت های خدماتی مبارزه با حشرات و جانوران موذی در اماکن‌عمومی و خانگی

[ آرشیو دوره های آموزشی ]