سمپوزیوم بهداشت محیط: ایجاد جوامع مقاوم از طریق کاهش خطر بلایا و کاهش و سازگاری با تغییر اقلیم برگزار شد
کد : 56375
زمان انتشار : 04:00:29 - 1403/07/17
سمپوزیوم بهداشت محیط: ایجاد جوامع مقاوم از طریق کاهش خطر بلایا و کاهش و سازگاری با تغییر اقلیم برگزار شد

مراسم روز جهانی بهداشت محیط، روز سه شنبه، دهم مهرماه 1403 به همت پژوهشکده علوم بهداشتی و محیط زیست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و انجمن علمی بهداشت محیط ایران و دانشکده بهداشت و ایمنی، با حضور پرشور دانشجویان، اعضای هیئت علمی و کارشناسان این حوزه از دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، ایران، شهید بهشتی و البرز، در سالن شهید رحیمی دانشکده بهداشت و ایمنی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد.

دکتر محسنی‌بندپی ریاست محترم انجمن علمی بهداشت محیط و پژوهشکده علوم بهداشتی و محیط زیست سخنرانی خود با موضوع "وضعیت بهداشت محیط در کشور؛ چالش‌ها و راهکارها" را ایراد نمودند. ایشان بهداشت محیط را علم، مهارت و هنر ارزیابی، اصلاح و کنترل عوامل فیزیکی، شیمیایی، بیولوژیکی، اجتماعی و روانی محیط به منظور پیشگیری از بیماری‌ها، ارتقای سلامت و بهبود کیفیت زندگی توصیف کرد و بیان کردند براساس برآورد سازمان جهانی بهداشت، حدود یک چهارم از کل آسیب‌های سلامتی (مرگ و بیماری‌ها) به عوامل خطر محیطی تعلق دارد، که این میزان در ایران 19% برآورد شده است. و مهم‌ترین مخاطرات محیطی در ایران را آلودگی هوا (ذرات معلق هوای آزاد)، مواجهه با سرب، دمای غیربهینه محیط و تغییر اقلیم، آب آشامیدنی ناسالم و بهسازی ناایمن نام بردند.

ایشان از چالش‌های مهم در زمینه بهداشت محیط را توجه ناکافی به موضوع بهداشت و رویکردهای پیشگیرانه در سطوح مختلف سیاست‌گذاری و اجرا، عدم تطابق آموزش‌ها، پژوهش‌ها و پایان‌نامه‌ها با نیازهای واقعی بهداشت محیط کشور و فرصت‌های شغلی ناکافی و محدودیت بازار کار برای فارغ‌التحصیلان اعلام کردند.

در ادامه دکتر نصرتی‌نژاد، عضو محترم هیئت علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، به سخنرانی در رابطه با سلامت اجتماعی توضیح دادند که برای دستیابی به سلامت اجتماعی بالا نیازمند بهبود بخشیدن به چهار شاخصه‌ی مهم شادی و سلامتی هستیم که این چهار شاخص عبارتند از: فرهنگی، مناسبات اجتماعی، اقتصادی و سیاسی. به بیان ایشان در حوزه فرهنگی باید ارزش‌ها و هنجارها دارای تناسب نسبی و تعادل باشند و جامعه دچار تضاد و دوقطبی شدن هنجارها نگردد. در حوزه اقتصادی لازم است نظام اقتصادی بتواند نیازهای اصلی و اساسی مردم از جمله؛ درآمد کافی، سلامت، مسکن، آموزش و تامین اجتماعی را برآورده سازد. در زمینه مناسبات اجتماعی مباحث سرمایه اجتماعی مطلوب، سلامت اجتماعی فردی، مشارکت اجتماعی و وضعیت آسیب‌های اجتماعی مطرح گردیدند. نهایتا در حوزه سیاسی نیازمند دولت مطلوبی هستیم که امنیت، حقوق مدنی، حقوق سیاسی و... را برقرار سازد. درنتیجه برای دستیابی به سلامت اجتماعی باید وضعیت این چهار شاخص بهبود پیدا کند.

ایشان در ادامه بیان کردند که محیط زیست نیز یک شاخص مهم سلامت اجتماعی در جهان است و به بررسی وضعیت ایران در شاخص‌های مختلف بین‌المللی زیست محیطی پرداختند. همچنین در رابطه با تغییرات اقلیمی اظهار داشتند که این پدیده شاخص‌های زیست محیطی را دچار تعییرات چشم‌گیر می‌کند. در نهایت عنوان کردند برای مقابله با تغییرات اقلیمی باید بتوانیم مسئله محیط زیست را به یک مسئله اجتماعی تبدیل کنیم چراکه این امر نیازمند مشارکت جمعی و اجتماعی است.

در ادامه دکتر محمدحسن نامی، معاون محترم وزیر کشور و ریاست محترم سازمان مدیریت بحران کشور، در سخنرانی خود در رابطه با بحران بیان داشتند که ایران به ترتیب در معرض سیلاب، زلزله، فرونشست، آتش‌سوزی و بلایای دیگر قرار داشته و آسیب‌پذیر است و با توجه به تغییرات اقلیمی در کل جهان که روز به روز در حال افزایش بوده و عدم تغییر رویکرد کشورهای مختلف (مثلا کاهش نیافتن انتشار گازهای گلخانه‌ای) پیشگیری و مقابله با بلایای طبیعی سخت‌تر شده است. همچنین از طریق آبخوان داری و آبخیز داری می‌توان سیلاب را کنترل کرد. آبخوان و آبخیزداری باعث حفظ آب، خاک و نجات جامعه از سیلاب می شوند. در زمینه زلزله بیان نمودند که 62 تا 64 درصد زمین‌های ایران بر رو یا در حاشیه گسل قرار گرفته‌اند و ما طبعا نمی‌توانیم این درصد بالا را کنار بگذاریم، به همین دلیل باید سازه‌هایی با مقاومت هشت ریشتر بسازیم که در این صورت زلزله دیگر یک بلای طبیعی نیست و حتی می‌توان از انرژی عظیم آزاد شده توسط آن استفاده برد.

ایشان در پایان در رابطه با بهداشت و درمان و ارتباط آن با مدیریت بحران بیان داشتند که در زمان وقوع مخاطره سازمان‌های هلال احمر و اورژانس پررنگ‌ترین نقش را دارند و در زمان بازسازی و بازتوانی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی این نقش مهم را بر عهده  می‌گیرند.

از سخنران دیگر این مراسم دکتر صدیقه ترابی، معاون محترم محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست بودند. به گفته ایشان با توجه به افزایش جمعیت و درنتیجه افزایش فعالیت‌های صنعتی باعث تشدید تغییرات اقلیمی می‌شود، کارشناسان بهداشت محیط باید به کمک آموزش به عموم مردم در زمینه‌های شناخت عوامل تغییر اقلیم و پیامدهای آن، مخاطرات این پدیده را کاهش دهند. تغییرات اقلیمی و پیامدهای آن باید تبدیل به یک موضوع جدی در سطح جامعه شود. دانشکده‌ها، مراکز آموزشی و پژوهشی نقش مهمی در شناخت این پیامدها و ارائه راهکارهای موثر با صرفه اقتصادی بالا دارند. به عقیده ایشان تجمع و به کارگیری این دسته از راهکار و پژوهش ها می‌تواند نتیجه بسیار موثری داشته باشد.

در ادامه مراسم دکتر محمداسماعیل مطلق، رییس محترم دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی، به اهمیت نقش حکمرانی در بهداشت محیط و همین‌طور تامین سلامت جامعه اشاره داشتند. به عقیده ایشان حکمرانی موثر در بهداشت محیط باید به مسائلی از جمله؛ حفاظت سلامت عمومی (شناخت تهدیدات عمومی مانند آلودگی هوا)، توسعه پایدار (که کمک می‌کند نیازهای نسل حاضر بدون به خطر انداختن منابع نسل های آینده تامین شود)، عدالت اجتماعی (دسترسی همه افراد به محیط زیست و منابع طبیعی)، کاهش هزینه های بهداشتی (پیشگیری از بیماری ها به جای درمان می تواند هزینه های بهداشتی را کاهش دهد)، را در اولویت قرار دهد. ایشان در نهایت اظهار کردند که دررابطه تغییر اقلیم و اثرات آن بر سلامت مردم تعداد زیادی طرح در شورای عالی سلامت به تصویب رسیده یا در دست بررسی می‌باشد؛ از جمله این طرح‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:سند راهبردی بهبود کیفیت آّب شرب، ایجاد سامانه جامع بهداشت محیط، گزارشات پیوست سلامت، مدیریت پسماندهای کشاورزی در سند امنیت غذایی، کاهش آلاینده‌ها و باقی‌مانده‌های سموم در محصولات کشاورزی، کاهش آلودگی آب و خاک

آخرین سخنران مراسم دکتر جعفر جندقی، رئیس محترم مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت  به بررسی مهم‌ترین اثرات تغییر اقلیم از جمله: آلودگی هوا، مهاجرت‌های اجباری، تاثیر بر سلامت روان و ناامنی‌های غذایی پرداخت. به گفته ایشان طبق آخرین آمار و در سال 2024 تاثیر عوامل محیطی بر سلامت انسان چیزی حدود 24 درصد تخمین زده می شود، که این عدد در چهار یا پنج سال گذشته 10 درصد بوده است. همچنین اشاره به میزان اهمیت تغییر اقلیم بر آلودگی هوا که درنهایت منجر به بیماری‌هایی چون آلرژی، اسم و دیگر بیماری های تنفسی در 14 درصد جمعیت می‌شود، وکتورها و همین‌طور مهاجرت‌ها که باعث تغییر الگوی بیماری‌ها می‌شود از محورهای سخنرانی ایشان بود.

دکتر جندقی در آخرین بخش سخنرانی خود به اهمیت تاب‌آوری سیستم‌های بهداشتی درمانی و نقش آن‌ها در پاسخ به تهدیدات صحبت نمود و به این مسئله اشاره کرد که مراکز بهداشتی درمانی خود رتبه پنجم ایجاد آلودگی هوا و انتشار کربن دی‌اکسید در جهان هستند که باید راه‌حلی برای کاهش این آلایندگی ارائه شود، البته 42 کشور جهان از جمله ایران، برای کاهش آلایندگی هوا توسط مراکز درمانی خود تعهد داده‌اند. ایشان همچنین بیان کردند که طرح بیمارستان‌های تاب آور در سال 1403 در دست انجام است، این طرح شامل توسعه راه‌حل‌های نوآورانه برای بهبود تاب‌آوری اقلیمی و پایداری زیست‌محیطی در مراکز بهداشتی و درمانی کشور است.

 

پایان خبر