وبینار بهره برداری و نگهداری از تاسیسات آب و فاضلاب برگزا شد
کد : 56254
زمان انتشار : 13:09:32 - 1400/09/25
وبینار بهره برداری و نگهداری از تاسیسات آب و فاضلاب برگزا شد

وبینار علمی بهره برداری و نگهداری از تاسیسات آب و فاضلاب با همکای انجمن علمی بهداشت محیط ایران و دانشگاه علوم پزشکی کاشان در دومین روز پنجمین هایش بین المللی و بیست و چهارمین همایش ملی بهداشت محیط برگزار شد.

 مباحث و تعاریف ارائه شده توسط دکتر داورخواه ربانی، مدیرگروه مهندسی بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی کاشان، بهره برداری و نگهداری از منابع، خطوط انتقال، تصفیه خانه، مخازن و شبکه توزیع آب بود. ایشان به اهمیت بررسی شاخص های کیفیت آب تاکید کرده و مسائل فنی را در خصوص نگهداری و بهره برداری از تاسیسات آب (از مرحله انتخاب منبع تا مرحله توزیع آب) که لازم است مد نظر کارشناس بهره برداری و فرآیند قرارگیرد به طور خلاصه بیان کرد. وی اشاره کرد سنجش آلاینده های آب بعضا به طور کافی و مناسب صورت نمی گیرد و نیاز است که اقدامات اصلاحی در این خصوص انجام شود.

 

از سخنرانان دیگر این وبینار دکتر محمدباقر میران زاده عضو هیات علمی گروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی کاشان بود که به جزئیات انشعاب فاضلاب منازل و نکات فنی قابل ملاحظه پرداختند. ایشان تخلیه فاضلاب صنعتی به فاضلابروی شهری و خوردگی بیولوژیکی لوله ها را دو مورد از مهم ترین مشکلات سیستم های جمع آوری فاضلاب عنوان کرد و تاثیر گرفتگی و بارگذاری بالا، خوردگی و ترجمه گازها در شبکه های فاضلاب و همچنین تاثیر دبی و کیفیت فاضلاب و حضور آلاینده های مختلف بر بهره برداری و راندمان تصفیه خانه های فاضلاب مهم خواند.

 

دکتر پیرصاحب پیرامون اهداف بهره برداری و نگهداری تصفیه خانه فاضلاب، انواع عملیات تصفیه، واحدها،تاسیسات و تجهیزات مورد استفاده در تصفیه خانه، چگونگی برنامه ریزی در جهت راه اندازی، بهره برداری، نگهداری و حفظ تاسیسات واحدهای تصفیه خانه فاضلاب، نحوه کنترل آزمایشگاهی و مشکلات موجود در بهره برداری واحدهای مختلف سخنرانی نمود.

سخنران آخر این وبینار دکتر مظاهری پیرامون به معرفی نرم افزارهای مختلف تخصصی در حوزه آب و فاضلاب ازجمله نرم افزارهای Sewer CAD جهت طراحی شبکه های جمع آوری فاضلاب، EPANET جهت شبیه سازی رفتار هیدرولیکی و مدلسازی کیفیت آب و هیدرولیک شبکه، نرم افزار GIS ، AuotoCAD و GPS_X پرداخت.