گزارش خبری اولین سمینار ملی پلاستیک و محیط زیست
کد : 56228
زمان انتشار : 13:26:32 - 1400/04/15
اولین سمینار ملی پلاستیک و محیط زیست
گزارش خبری اولین سمینار ملی پلاستیک و محیط زیست

دکتر مختاری دبیر اولین سمینار ملی پلاستیک و محیط زیست: پلاستیکها در آینده نزدیک به یکی از مهمترین مخاطرات سلامت انسان تبدیل خواهند شد
در افتتاحیه "اولین سمینار ملی پلاستیک و محیط زیست" که روز شنبه 12 تیر ماه و همزمان با روز جهانی "بدون کیسه های پلاستیکی" به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد برگزار شد، دکتر مهدی مختاری دبیر علمی این سمینار، مهمترین هدف برگزاری این برنامه را دغدغه مند کردن جامعه و مدیران و مسئولان در زمینه مدیریت پسماندهای پلاستیکی دانست.  وی با بیان اینکه پلاستیک ها در حال حاضر به عنوان یکی از مهمترین تهدیدات محیط زیست محسوب می شوند تاکید کرد در آینده نزدیک، پلاستیکها به عنوان یکی از مخاطرات جدی سلامت انسان تبدیل خواهد شد.
مدیر گروه مهندسی بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی یزد اظهار داشت در حال حاضر ایران هفدهمین تولیدکننده پلاستیک در دنیاست و  حدود 4 میلیون تن پلاستیک در سال تولید میکند. وی گفت باید بپذیریم که پلاستیکها بخشی از واقعیت زندگی ما هستند. می توانیم آنها را به گونه ای مدیریت کنیم که کمترین تاثیر را بر محیط زیست و سلامت انسان داشته باشند.
وی همچنین با بیان آماری در رابطه با میزان پسماندهای پلاستیکی در کشورمان هشدار داد که برآوردها نشان میدهد روزانه هزاران تن پسماند پلاستیکی وارد محل های دفن پسماند در کشورمان می شود و این خطری بزرگ برای محیط زیست کشور است.  
دکتر مختاری در پایان اظهار امیدواری کرد برگزاری این سمینار بتواند با در اختیار قراردادن اطلاعات درست علمی به فرایند تصمیم سازی مدیران مربوطه کمک نموده و با آگاه سازی اساتید و دانشجویان علاقه مند از سطح تحقیقات انجام گرفته در زمینه پسماندهای پلاستیکی و آلاینده های مرتبط با پلاستیک، زمینه انجام مطالعات جامع علمی را فراهم نماید.

دکتر علی اصغر ابراهیمی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد: بالا بودن سرانه مصرف روزانه ظروف پلاستیکی در ایران باعث شده است که نام کشورمان در بین 5 تا ۱۰ کشور نخست پرمصرف ظروف یک بار مصرف پلاستیکی مشاهده شود.
مدیر گروه مدیریت پسماند دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد امروز صبح 12 تیر 1400 بعنوان اولین سخنران در اولین همایش ملی پلاستیک و محیط زیست افزود تنها 10 درصد پلاستیک های تولیدی در ایران بازیافت، 10درصد تبدیل به کود شده و 80 درصد پلاستیک های تولیدی در محل های دفن پسماند انباشته می شوند که این امر بسیار نگران کننده میباشد.
وی در ادامه اظهار داشت حدود 74٪ از زباله های پلاستیکی صادر شده در جهان در سال های اخیر وارد آسیا شده و آسیا به یکی از مهمترین مناطق تولید و مصرف پلاستیک تبدیل شده است. همچنین از سال 2013 تا 2015، تولید پلاستیک در این قاره از 114 به 131 تن افزایش یافته است.
وی در زمینه مدیریت پسماندهای پلاستیکی در جهان و ایران اعلام کرد از سال 1950 تا 2015، حدوداً 30/6 میلیارد تن زباله پلاستیکی تولید شده است که فقط 9 درصد آنها بازیافت شده و بیش از 80 درصد آنها به محل های دفن منتقل شده یا در محیط طبیعی پراکنده شده اند.

دکتر سعید مرادی کیا کارشناس واحد تحقیق و توسعه سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در اولین همایش ملی پلاستیک و محیط زیست در تاریخ 12 تیر ماه 1400 در رابطه با آسیب شناسی مدیریت پسماند کیسه پلاستیکی راهکار های اجتناب از تولید پسماند پلاستیکی را مورد بررسی قرار داد.
کارشناس پسماند ساختمانی و عمرانی بیان داشت حل مشکلات زیست محیطی از جمله پسماند کیسه های پلاستیکی در یک دوره مدیریتی حل نشده و به تدریج حاصل خواهد شد.
از جمله پیشنهادات ایشان در زمینه مدیریت پسماند های پلاستیکی و حفاظت محیط زیست کاهش تدریجی تولید پسماند کیسه پلاستیکی بجای توقف کامل در تولید آن، افزایش سواد مدیریت پسماند مردم ایران، عدم کاربرد یک نسخه واحد برای کل کشور، جمع آوری آمار و اطلاعات جامع و درست، نظر سنجی و اعمال نظرات مردم در مدیریت اینگونه پسماندها و در نهایت توسعه پایدار را ملاک عمل و تصمیم گیری قرار دادن بود.

دکتر هایده شیرزادی دانش آموخته دکتری کشاورزی بین الملل و اکولوژی محیط زیست از دانشگاه کاسل آلمان امروز صبح در اولین همایش ملی پلاستیک و محیط زیست: براساس گزارش PlastikAtlas2019 (سال 2015) تاکنون 407 میلیون تن پسماند پلیمری در جهان استفاده شده است .
این کارآفرین محیط زیست در بخش مدیریت پسماند اظهار داشت تا سال 2030 پیش بینی می گردد که بیش از 700 میلیون تن پسماند پلاستیکی در سال تولید گردد .
مدیر عامل شرکت بازیافت کرمانشاه مهمترین راه های جذب میکروپلاستیک ها توسط انسان را از طریق غذا، مسواک، لوازم آرایشی، اسباب بازی ها و میکروپلاستیک های موجود در جو معرفی نمود و بیان داشت همراه این میکرو پلاستیک ها باکتری ها و ویروس هم وارد بدن انسان می شوند.
دکتر شیرزادی تاثیر میکرو پلاستیک ها در کودکان را پیش فعالی، کاهش هوش، بیماری آسم، چاقی، کاهش وزن و بیماری آسم بیان کرد.

مهندس سعید زکایی نائب رییس انجمن پلیمر ایران و کارشناسی ارشد مهندسی و علم مواد دانشگاه صنعتی شریف امروز صبح، 12 تیر 1400، در اولین همایش ملی پلاستیک و محیط زیست پس بیان از دغدغه های زیست محیطی ناشی از انباشت زباله های پلاستیکی، دو رویکرد اقتصاد مدور و اقتصاد زیستی را برای مدیریت پسماندهای پلاستیکی تشریح نمود.
نایب رئیس انجمن ملی صنایع پلیمر ایران در ادامه بیان کرد در صورت بازیافت کامل زباله های پلاستیکی در جهان، سالانه 5/3 میلیارد بشکه نفت صرفه جویی خواهد شد.
زکایی در پاسخ به سوال راه حل منطقی برای مدیریت پسماندهای پلاستیکی چیست؟ به مقوله جایگزین پلاستیک های نفتی با پلاستیک های زیست تخریب پذیر پرداخته و پس از بیان مزیت های پلاستیک های زیست تخریب پذیر بیان داشت این نوع پلاستیک ها می توانند به راحتی تجزیه شده یا به کمپوست تبدیل شوند.

دکتر مهدی غائب زاده عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، 12 تیر ماه 1400 در اولین همایش ملی پلاستیک و محیط زیست: براساس مطالعات قبلی و گزارش بانک جهانی، ایران پس از قزاقستان و روسیه  بیشترین سهم پسماند تولیدی در بین کشورهای حاشیه دریای خزر را دارد.
غائب زاده در ادامه ضمن اشاره به مشکلات بهداشتی، زیست محیطی و اقتصادی ناشی از دفع غیر اصولی پلاستیک به سرنوشت پلاستیک ها در اکوسیستم دریایی از طریق تخریب زیستی، نوری و... پرداخت.
وی در ادامه اظهار داشت با وجود راهکارهای اتخاذ شده بهبود احتمالی مدیریت پسماند و کاهش ورود پلاستیک به دریای خزر در آینده وجود دارد.

مهندس مریم روانبخش دانشجوی دکتری بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی اهواز امروز، 12 تیر ماه 1400، در اولین سمینار ملی پلاستیک و محیط زیست: حداکثر میزان دریافت میکروپلاستیک ها در شهر اهواز در حدود یک دهم فیبر در یک دوره  24 ساعته مواجهه میباشد.
مهندس روانبخش در رابطه با مشخصات و منشاء میکروپلاستیک ها در جو شهری اهواز: مجاورت ایستگاه های اهواز به مناطق مسکونی و صنعتی و سهم منابع محلی در تولید میکروپلاستیک های فیبری مهم می باشد.
وی پس از تشریح سهم انتشار میکروپلاستیک ها از منابع مختلف به اثر هوازدگی مکانیکی و شیمیایی در بسیاری از فیبرهای نمونه برداری شده در زمینه جابجایی از راه دور پرداخت و شواهد تاییدکننده این مهم را برشمرد.
روانبخش در پایان اظهار داشت مواجهه با هوای خارج در اهواز نسبت به مواجهه در محیط داخل با میکروپلاستیک ها دارای اهمیت به مراتب پایین تری است.

دکتر محمد علی ززولی عضو هیئت علمی و مدیر گروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی مازندران در اولین سمینار ملی پلاستیک و محیط زیست:  70 تا 80 درصد از پلاستیک های موجود در بسترهای دریایی ناشی از منابع خشکی است که توسط رودخانه به اقیانوس ها انتقال داده می شود. منابع بالقوه شامل تصفیه خانه فاضلاب، حمل و نقل محموله، زباله های موجود در سواحل و فعالیت ماهیگیری است.
عضو هیات مدیره انجمن علمی بهداشت محیط ایران در ادامه افزود رودخانه ها منبع اصلی آلودگی میکروپلاستیک در محیط دریایی هستند. وی بیان داشت علت آلودگی میکروپلاستیک در بالادست رودخانه ها نیز توسعه ساخت و ساز در حاشیه رودخانه بالادست، ورود فاضلاب، تخلیه زباله در حاشیه رودخانه و سواحل دریاچه، فعالیت های کشاورزی و گردشگری میباشد.
دکتر ززولی در انتها مهمترین عوارض مصرف میکروپلاستیک ها در موجودات آبزی را اختلال در تولید مثل و کاهش باروری
تغییرات متابولیسم، کاهش سرعت رشد، انسداد دستگاه گوارش و افزایش مرگ و میر بیان نمود.

دکتر محمد رفیعی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و مخترع بهداشت محیط امروز 12 تیر ماه 1400 در اولین سمینار ملی پلاستیک و محیط زیست در پاسخ به سوال ميکروپلاستيک ها و سلامت انسان: بزرگنمايی يا واقعيت؟! بیان داشت وجود میکروپلاستیک ها سبب بروز انواع مختلف عوارض بهداشتی در موجودات زنده و بالاخص انسان گردیده است.
وی در تایید اثرات بهداشتی پلاستیک ها گفت نانوپلاستیک ها می توانند در هيستولوژی بافت بيضه موش های مواجهه يافته با نانوپلاستيک ها موثر باشند.
وی در آخر تاکید کرد میکروپلاستیک ها میتوانند در ایجاد استرس اکسیداتیو، ناهنجاری ها و بیماری های بیولوژیک دخیل باشند.

دکتر سمانه سادات کربلایی دستیار تحقیقاتی دانشگاه پوترا مالزی در اولین همایش ملی پلاستیک و محیط زیست: با توجه به جایگاه موجودات آبزی در سبد غذایی انسان، ارزیابی خطرات ناشی از تاثیر ترکیبی میکروپلاستیک ها و سموم بر روی موجودات آبزی را حائز اهمیت دانست.
وی در ادامه به تجمع زیستی پلی استایرین و تغییرات مقدار اسیدهای آمینه گوشت ماهی در غلظت های مختلف میکروپلاستیک ها در بخش های مختلف بدن موجودات آبزی پرداخت.
 وی همچنین اظهار داشت مصرف و تجمع میکروپلاستیک ها در آبشش ها و دستگاه گوارش ماهی میتواند منجر به آشفتگی در سیستمهای بیولوژیکی ماهی شده و باید در ارزیابی ریسک محیط زیست مورد توجه قرار گیرد و بیومارکرهای ایجاد شده می توانند به عنوان بیومارکرهای مورد اعتماد در نظارت آلاینده های میکروپلاستیک و سموم در موجوات آبزی استفاده شوند.

دکتر سجاد عباسی عضو هیات علمی گروه زمین شناسی زیست محیطی و دانشجوی پسادکتری دانشگاه شیراز در اولین سمینار ملی پلاستیک و محیط زیست با توجه به گسترش انتشار پلاستیک ها و میکروپلاستیک ها در محیط زیست، ارزیابی خطر میکروپلاستیک برای انسان و محیط زیست را بسیار با اهمیت دانست.
وی در ادامه بیان داشت با توجه به مطالعات انجام شده میکروپلاستیک ها در رسوبات مناطق بکر سواحل بندرعباس مانند جزیره قشم و جنگل های حرا به وفور مشاهده شده و در بدن موجودات زنده بخصوص جانداران آبزی مانند صدف تجمع زیستی دارد.
عباسی در ادامه به حضور میکروپلاستیک ها در خاک ها و گردوغبار شهری، کویر لوت و رسوبات خشک و مرطوب منطقه نیمه خشک (استان فارس) اشاره نمود. در انتها بیان داشت ذرات پلاستیک میتوانند در فواصل بسیار طولانی مانند فواصل بین قاره ای جابجا شوند و بشدت هوازده شده و آلاینده های دیگر را نیز جذب نموده و بسیار خطرناکتر شوند.
وی در نهایت ابراز داشت میکروپلاستیک ها در بافت هایی مانند پوست و مو صورت وجود دارند.

ناهید عزیزی دانشجوی دکتری بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی تهران امروز 12 تیر 1400 در اولین سمینار ملی پلاستیک و محیط زیست: با توجه به اهمیت موجودات آبزی بخصوص ماهی ها به عنوان غذای مورد مصرف انسان تاکنون مطالعات کمی بر روی آب شیرین نسبت به دریاها و اقیانوس ها در زمینه حضور میکروپلاستیک ها صورت گرفته است.
عزیزی در ادامه بیان داشت مطالعات انجام شده در زمینه مسیرهای جذب میکروپلاستیک ها توسط موجودات آبزی نشان داده است جنس مواد پلاستیکی پلی اتیلنی موجود در ابزار ماهیگیری شامل تور، تله و قلاب های آن و همچنین استفاده مکرر از بسته بندی غذا و تدارکات یکی از مسیرهای آلوده شدن ماهی به میکروپلاستیک ها می باشد.
وی همچنین اظهار داشت مهمترین علت بلع بیشتر رنگ های آبی و سیاه شباهت آن ها به مواد غذایی و بلع تصادفی می باشد. همچنین عمده ترین نوع میکروپلاستیک های بلعیده شده توسط ماهی از نوع پلی اتیلن، شکل فیبری و رنگ آبی بودند که مهمترین عامل ورود آن ها پساب فاضلاب و استفاده از ابزار ماهیگیری مشخص گردیده است.

لینک دسترسی به اسلایدهای سمینار

https://b2n.ir/plastics