پنل پنجم:کارآفرینی، اشتغال و تجاری سازی خدمات در بهداشت محیط
کد : 56213
زمان انتشار : 17:07:44 - 1399/12/13
پنل پنجم:کارآفرینی، اشتغال و تجاری سازی خدمات در بهداشت محیط

آخرین پنل روز دوم با عنوان کارآفرینی، اشتغال و تجاری سازی خدمات در بهداشت محیط راس ساعت 13 در محیط Skyroom با ریاست و هدایت  دکتر محمدتقی قانعیان عضو هیئت علمی گروه مهندسی بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد و حضور هیئت رئیسه برگزار گردید. این پنل برای اولین بار در همایش بهداشت محیط اجرا شد.

سایر اعضای این پنل شامل افراد زیر می باشند:
- جناب دکتر محمدرضا منظم رئیس دفتر توسعه فناوری و سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش کشور
- جناب دکتر کاظم ندافی عضو هیئت علمی گروه مهندسی بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی تهران  
- جناب دکتر احمد جنیدی عضو هیئت علمی گروه مهندسی بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی ایران و رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش کشور
- جناب مهندس علی گورانی کارشناس ارشد بهداشت پرتو های سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش کشور
- جناب دکتر غلامرضا محمودی دکترای حرفه ای کسب و کار و مدیر عامل شرکت مهندسی نوآوران پاکان قطره

دکتر منظم در پنجمین پنل همایش معتقد هستند افرادی موفق تر هستند که در بستر مناسب آموزش مرتبط با صنعت قرار گیرند؛ چرا که پایه پژوهش آموزش میباشد و نیازی که در آموزش دیده می شود منتج به پژوهش م یشود.
 سالهاست ارتباط با صنعت مغفول شده، درواقع شناخت صنعت و حرفه ی دانشجو مشخص باشد باعث میشود فرد دیدگاهش به آینده تحصیلی اش مشخص باشد؛ شرکت های دانش بنیان یکی از راههای کاریابی می باشد اما راه دیگری هم وجود دارد و آن دفتر توسعه و فناوری وزارت بهداشت می باشد.
 این دفاتر با ارتباط گیری با بخش های مختلف ازجمله دانشگاه ها ،پارک های علم و فناوری، مراکز رشد و.. در مجموع فرصت مناسبی جهت انجام پروژه های کارامد را فراهم می آورد.

مهندس گورانی سخنران دوم همایش، ارائه خود را با عنوان ارزش افزونی و خلق ثروت در مهندسی بهداشت محیط آغاز کردند. ایشان معتقد هستند که کارافرین فردی است که چشم اندازهایش را تبدیل به عمل میکند و با دید و مهارت هایی که دارد در راستای منافع جامعه کار میکند و نسبت تلاش به توقع خود را همسو میکند و یکی از ویژگی های مهم کارافرین فرصت طلبی آنهاست.
برای کارافرین بودن باید از ترس دوری کرد و با دید به نتیجه با امیدواری در مرحله اجرا ، مدیریت رویداد ها داشته باشد تا بهترین نتیجه برسد، در مسیر موفقیت؛ شکست هایی مسبب تجربه همراه هست، چه بهتر از مطالعات و تجارب بزرگان در حیطه ی تخصص خود کمک گرفت. با توجه به گزارش سازمان بهداشت جهانی WHO، 80%  بیماری ها ناشی از عوامل محیطی میباشد؛ در نتیجه فرصت های شغلی برای رشته بهداشت محیط بسیار هست فقط باید تمرکز داشت و از فرصت ها استفاده کرد.
در ادامه ایشان افزودند نقش فعالیت های دانشگاهی در موفقیت افراد تنها  ۱۵ درصد بوده و کسب مهارت ها و توسعه یافتگی عامل مهم نیل به موفقیت است.

آخرین سخنران این پنل  دکتر غلامرضا محمودی کندری با موضوع دانشگاه های کار آفرین، باید و نباید ها با اشاره به ارتباط دین اسلام  با رشته بهداشت محیط بیان داشتند بحران بیماری کرونا تاکید دوباره ای به موضوع ارجحیت پیشگیری به درمان در جهان و ایران داشته است.
ایشان در رابطه با جایگاه دانشگاه های نسل سوم و چهارم افزودند: علم و عمل دو بال پرواز و دو جز جدایی ناپذیر یکدیگر هستند و با توجه به چالش های شغلی، نگرانی ها،  ناامیدی ها و عدم رضایت دانشجویان در این رشته، اجرای الگوهای کارافرینی، راه اندازی پارک های رشد و شتاب دهنده ها، طراحی نظام منطقه ای می تواند بستری جهت تربیت دانش آموخته هایی فعال و باانگیزه و خلاق، شاداب، مستقل فراهم کند.

دکتر جنیدی با اشاره به اهمیت کارآفرینی و نسل سوم و چهارم آموزش فرمودند: چالش های مثبت ذهن کارافرین، تلاش، اعتماد بنفس، تحمل و پشتکار بالا، مهارت در کار تیمی و توانایی مدیریت و قدرت رهبری بالا منجر به یافتن ایده هایی از دل مشکلات و ارائه راه حل می گردد.

در نهایت پنل کار آفرینی، اشتغال و تجاری سازی خدمات در بهداشت محیط با سخنان جناب دکتر ندافی، جمع بندی جناب دکتر قانعیان و معرفی کارپوشه الکترونیکی دانشجوی خلاق به پایان رسید.

ین کارپوشه به صورت رایگان در اینترنت بارگزاری شده و از تمامی دانشجویان دعوت شده برای تک تک دروس تخصصی از این کارپوشه استفاده کنند.