پیام انجمن علمی بهداشت محیط به مناسبت روز جهانی بهداشت
کد خبر : ۵۶۱۵۴
زمان انتشار :
facebook telegram twitter google+ cloob Yahoo print

پیام انجمن علمی بهداشت محیط به مناسبت روز جهانی بهداشت

پیام انجمن علمی بهداشت محیط به مناسبت روز جهانی بهداشت

 هفتم اوریل هر سال توسط سازمان جهانی بهداشت به عنوان "روز جهانی بهداشت" نام گذاری شده است. این سازمان همه ساله در این روز، با هدف افزایش توجه و آگاهی عموم مردم دنیا و رهبران کشورها، یکی از موضوعات مبتلابه عرصه سلامت را به عنوان شعار انتخاب می کند. شعار امسال روز جهانی بهداشت این است: "از پرستاران و ماماها حمایت کنید"

پرستاران و ماماها نقش بسیار حیاتی در نظام سلامت دارند. آنها زندگی خود را وقف سلامت مادران، فرزندان و عموم مردم کرده و در بسیاری از جوامع تنها امید مردم برای حفظ سلامتی محسوب می شوند. آنها ناچارند در اکثر مواقع نقش خود را در خانواده رها کرده و بیشر درگیر نقش اجتماعی خود شوند و در این راه سختی های بسیاری را متحمل می شوند.

در چند ماه گذشته، جهان درگیر بیماری همه گیری شده است که در نوع خود از نظر سرعت شیوع و همه گیری کم سابقه است. آمار بالای مبتلایان به COVID-19، فشار طاقت فرسایی را بر کادر بهداشت و درمان و علی الخصوص پزشکان و پرستاران وارد کرده است. در بسیاری از کشورها، به علت کمبود نیروی انسانی و امکانات و تجهیزات در بخشهای مختلف بهداشت و درمان، این بیماری، منجر به ایجاد بحران جدی شده است. خوشبختانه در کشور ما به علت وجود زیرساخت های قابل قبول، کرونا نتوانسته مشکلات لاینحلی را (به مانند آنچه در ایتالیا و اسپانیا بوجد آورده) ایجاد کند اما با توجه به تبعات گسترده این بیماری، فشار بی اندازه ای بر سیستم ارائه خدمات بهداشت و درمان کشور وارد شده است.

به نظر می رسد در اکثر کشورهای دنیا، آمادگی مقابله با چنین اپیدمی بزرگی وجود نداشته است. تجربه COVID-19 نشان داد برای بهداشت و سلامتی دیگر مرز کشورها، نگهدارنده و حافظ سلامت نیست. هیچ کشوری نمی تواند در مواقع بروز اپیدمی های مشابه، خود را از باقی دنیا مستثنی کند. بنابراین می توان نتیجه گرفت که نگاه همه کشورها به بهداشت، باید نگاهی جهانی باشد.

آنچه پس از پشت سر گذاشتن این همه گیری، ضروری به نظر می رسد نیاز به ارتقای نظامهای خدمات بهداشتی درمانی، جهت مقابله با اپیدمی های مشابه است. بدین منظور باید موارد زیر را مورد توجه ویژه قرار داد: آموزش اصول بهداشتی به مردم، آماده سازی جامعه از نظر روانی جهت مواجه با اپیدمی ها، ارتقاء شاخصهای بهداشت محیط ، تهیه رهنمودها و دستورالعملهای مواجه به اپیدمی ها، تربیت نیروی انسانی خلاق و توانمند در امور بهداشت و درمان، افزایش و ارتقای تجهیزات و امکانات آزمایشگاهی، استاندارد سازی تعداد پرسنل مورد نیاز نسبت به جمعیت و توجه جدی به گروههای پشتیبان نظام سلامت (مانند صنایع تولید کننده تجهیزات پزشکی).

انجمن علمی بهداشت محیط ایران ضمن عرض تبریک فرا رسیدن "روز جهانی بهداشت" از تلاشهای ایثارگونه تمامی کادر بهداشت و درمان کشور بالاخص کارشناسان بهداشت محیط تقدیر و تشکر نموده و توفیق همگان را از خداوند بزرگ مسئلت می نماید.

 

انجمن علمی بهداشت محیط ایران

 

دانلود پوستر روز جهانی بهداشت  2020 (عکس زیر را ذخیره نمایید)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

کلید واژه :

روز جهانی بهداشت

،

بهداشت محیط

،

انجمن بهداشت محیط

ثبت نظرات
captcha